قاضیزاده: شبکه خانگی و صداوسیما رقیب یکدیگر نیستند
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۴۱۸۹
یک عضو هیات نظارت بر سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه «شبکه خانگی و صداوسیما مکمل و نه رقیب یکدیگر هستند»، گفت: نباید بازیگران، تهیهکنندگان و کارگردانان را برای انتخاب بین شبکه خانگی صدا و سیما یا سیما محدود کرد آنها آزادند این محدود انگاری برای مدیران فضای فرهنگی و هنری سم است.
سید احسان قاضیزاده هاشمی در گفتوگو با ایسنا، در واکنش به صحبت اخیر معاون صداوسیما مبنی بر اینکه فضای مجازی مخاطبان صداوسیما را کاهش داده است، گفت: اساسا به لحاظ کارشناسی این جور مقایسهها را باطل میدانم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است کلیپ یک دقیقهای در فضای مجازی پخش شود و تاثیرش را حتی در بخشهای خبری سیما ببینیم به تبع آن مردم هم از فضای رسانه همچون یک مارکت استفاده میکنند و در طول شبانهروز از فضای مجازی، صداوسیما و حتی برخی برنامههای ماهوارهای هم استفاده کنند. در این بین مهم محتوای تولیدات است که اینها فضای رقابتی را به وجود میآورد. بنده مقایسه بین برنامههای صداوسیما، ماهواره و فضای مجازی را قبول ندارم چون معتقدم محتوا رکن مهمی است.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از کلیپهای یک دقیقهای در فضای مجازی آن اتفاقی که در سودان افتاد، بود که دختر جوان دانشجویی کلیپ یک دقیقهای با محتوای شعار علیه حکومت را پخش کرد که جهانی شد و در اخبار ما هم منتشر شد. همین وضعیت را میتوان در سریالهای شبکههای خانگی دید که از بین تولیدات منتشر شده شاید تنها یک سریال بیننده زیاد داشته باشد و مابقی نیمهکاره مانده و رها شود با این استدلالها معتقدم که نباید مقایسه بین فضای مجازی و صداوسیما صورت گیرد.
قاضیزاده با بیان اینکه «کم شدن مخاطب صداوسیما را قبول ندارم»، ادامه داد: معتقد نیستم که در تمامی موضوعات مخاطب صداوسیما کم شده باشد ممکن است یک سریال با کیفیت زیاد مخاطب خود را داشته باشد ولی به طور کلی نباید شبکه خانگی را رقیب صداوسیما و یا برعکس دانست این دو مکمل یکدیگر هستند و هر دوی آنها رقیب فضای مجازی نیستند.
وی در واکنش به انتقادات برخی کارشناسان مبنی بر حضور برخی کارگردانان در شبکه خانگی و به دنبال آن کاهش مخاطب در سیما گفت: آنها برای کار آزاد هستند نمیتوان بازیگر، کارگردان و تهیهکننده را محدود کرد که در شبکه خانگی یا صداوسیما و یا سیما تنها کار کند. این محدود انگاری برای مدیران فرهنگی و هنری سم است. مهمترین مولفه در فضای رسانهای افزایش کیفیت تولیدات است هیچ اشکالی ندارد فردی که روزگاری در تلویزیون کار کرده امروز در شبکه خانگی و یا سیما برود. ما باید تمامی تلاشمان را برای افزایش کیفیت تولیدات به کار ببریم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: شبكه نمايش خانگي صداوسيما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود
در مسئلهشناسی حجاب باید به سه بعد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود. اینها از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط دارند و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وبینار تخصصی «حجاب در سپهر عمومی» به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور و سخنرانی دکتر فاطمه توفیقی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع «مسئلهشناسی حجاب» برگزار شد.
توفیقی با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران در دوران مشروطه حجاب تبدیل به مسئله میشود، گفت: زمانی که درباره حجاب صحبت میکنیم، این بحث مرتبط با مسئله امروز ماست. مسئله حجاب در دورانهای مختلف و در ادیان و جوامع مختلف وجود داشته است. اما بیان مسئله حجاب در این زمان و در دوران مشروطه و در دوران معاصر متفاوت است. منظور از دوران معاصر، دوران همزمانی با جریان احیای دینی و در ایران و به طور خاص از مشروطه به بعد است. اما موضوعی که ما در مورد آن بحث میکنیم در دوران مدرنیته بهوجود آمده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در زمان مشروطه اتفاق جدیدی میافتد؛ وقتی که مسئله حجاب مطرح میشود، یک فضای عمومی دوجنسیتی تشکیل میشود، چراکه قبل از آن، این فضا وجود نداشت و فضای عمومی، فضای تکجنسیتی و مردسالاری بود. در همین دوران، غربشناسی و شرقشناسی کنار هم شکل میگیرند و استعمار همراه با عنصر فرهنگی به داخل کشور نفوذ میکند. درباره دوجنسیتی بودن این فضای عمومی میتوانید کتابهای محمد توکلی و کتاب زنان سیبیلو و مردان بیریش افسانه نجمآبادی را مطالعه کنید. برای حوزه شرق شناسی نیز میتوانید کتاب شرق شناسی ادوارد سعید را مطالعه کنید.
بیسامانی بستر خانواده در اروپا و چالش حجاب در ایران؛ از مدرنیسم تا عصر حاضروی مسئلهشناسی حجاب را به سه بُعد دینی که شامل بُعد کلامی، فقهی، تفسیری و تاریخی، بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی و سوم بُعد بین المللی، استعماری و امپریالیستی تقسیمبندی کرد و گفت: این مسائل از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط داشته و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم.
توفیقی مسائل مرتبط با بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی مسئله حجاب را به مسائلی همچون ساختار سیاسی و شکل فضای عمومی و مهندسی فرهنگی ارتباط داد و گفت: بعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی شامل روابط بین دو جنس، برابری شهروندان یا امتیاز دینداران، منزلت اجتماعی، سلیقه و مد و طبقاتی بودن پوشش خواهد بود.
وی ادامه داد: در بُعد بینالمللی و استعماری چند مسئله حائز اهمیت است. اولین مورد، پروژهای سیاسی به صورت برنامهای فرهنگی است. دومین مورد همراه شدن تاریخی سکولاریسم با آزادی جنسی و کمپوششی است و سومین مورد واکنشهای استعمارزدایان به فرودستانگاری حجاب است. چهارمین و آخرین مورد نیز واکنش برخی از نظریهپردازان همچون لیلا ابولغد به آزادسازی زنان مسلمان با اشاره به جنگ در افغانستان خواهد بود.
توفیقی در جمعبندی مطالب خود گفت: در هنگام استفاده از لفظ حجاب و سخن گفتن از پوشش سر و لزوم آن، یا ادله و الزام آن باید برایمان روشن باشد که دقیقاً از چه چیزی و در چه جایگاهی صحبت میکنیم. همچنین قانون و امر دینی و اجتماعی ـ سیاسی و بین المللی با هم مرتبط هستند و در عین حال این دو از یکدیگر تفکیک شدهاند.
انتهایپیام/