Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- هجدهمین روز از تیر ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر ایوب دهقانکار پیرامون احتمال لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:33 - 18 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۵۹۱۸

خبرگزاری میزان - هجدهمین روز از تیر ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر ایوب دهقانکار پیرامون احتمال لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران قوت گرفت/مهمترین رویداد ادبی کشور زیر سایه موج جدید کرونا

دبیر شورای سیاست گذاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: اگر شیوع بیماری و ابتلا به کرونا به همین شکل باقی بماند و شاهد کاهش این بیماری نباشیم نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و سوم خود لغو خواهد شد.

ایوب دهقانکار در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین اخبار درباره برگزاری سی و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ما طی هفته‌های گذشته نامه‌ای درباره شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه دادیم و طی روزهای گذشته منتظر جواب این ستاد بوده‌ایم اما هنوز هیچ پاسخی از این ستاد به شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب تهران نیامده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: البته با توجه به شروع موج دوم بیماری کرونا این عدم پاسخگویی و تاخیر در نظریه نهایی نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران طبیعی است، در حال حاضر شرایط به هیچ عنوان عادی نیست و اگر این ستاد بخواهد امروز و با شرایط فعلی بیماری کرونا به ما جوابی بدهد طبیعتا این جواب نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری منفی خواهد بود. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از نمایشگاه کتاب تهران اینجا کلیک کنید

دبیر شورای سیاست گذاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با تاکید بر اولویت سلامت جامعه بر برگزاری نمایشگاه اذعان کرد: ما تا زمانی که ممکن باشد برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و تاییدیه ستاد ملی مبارزه با کرونا صبر می‌کنیم زیرا این رویداد فرهنگی باید با اطمینان خاطر برگزار شود. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

برای رسیدن به نقش قاضی بارها به دادسرا رفتم/«خانه امن» تجربه جذابی برای من است

 بازیگر سریال «خانه امن» گفت: پیش از این دو بار در نقش وکیل حاضر شده‌ام اما این نخستین باری است که در یک اثر نقش قاضی را بازی می‌کنم، این نقش چالش‌ها و سختی‌های خودش را داشته اما من به دلیل همین تفاوت و دغدغه‌ها به پروژه «خانه امن» اضافه شدم.

پرویز فلاحی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون چگونگی حضورش در سریال تلویزیونی «خانه امن» گفت: پیش از این پروژه در سریال «ترور خاموش» همکاری خوب و دلچسبی را با احمد معظمی داشتم، سریال «خانه امن» به نوعی فصل دوم ترور خاموش است و من با خواندن فیلمنامه و همین طور تجربه همکاری با معظمی حضور در این سریال را پذیرفتم. 

وی درباره روند فیلمبرداری سریال تلویزیونی «خانه امن» اضافه کرد: ما همچنان مشغول فیلمبرداری «خانه امن» هستیم و تا آنجا که می‌دانم بیش از یک ماه از فیلمبرداری اثر باقی مانده است. نقش من هم جزو نقش‌های اصلی اثر است که تا پایان پروژه در سریال حضور دارد. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین گفت‌وگوی فلاحی‌پور پیرامون وضعیت بازیگری اینجا کلیک کنید

بازیگر سریال «خانه امن» درباره سختی‌های بازیگری در شرایط شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: در هر صورت من جلوی دوربین نمی‌توانم ماسک بزنم اما در پشت صحنه تمامی عوامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به محض اینکه فردی مشکوک به بیماری است وی از اثر جدا شده و تا بهبود کامل به فیلمبرداری باز نمی‌گردد، خوشبختانه هر روز تب ما چک شده و نکات بهداشتی نیز در بالاترین حد خود رعایت می‌شود. 
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

رابطه بین ادبیات و فضای مجازی را برای رشد فرهنگی کودکان و نوجوانان جدی بگیریم
 
یک نویسنده کتاب گفت: رابطه بین ادبیات و فضای مجازی ابزار کاربردی و تاثیرگذاری بر انتقال بسیاری از مولفه‌های درست زندگی و تعالی فرهنگ نسل آینده است، به عبارت دیگر ادبیات کودک و نوجوان و فضای مجازی می‌توانند پل ارتباطی بین هم باشند.

مهناز فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: روز ادبیات کودک و نوجوان فضای ارزشمندی برای توجه بیشتر جامعه به ارتباط بین کودک با مطالعه است، البته امروز شاهد رشد و گسترش کتاب‌های متنوع و ارزشمند در عرصه ادبیات کودک و نوجوان در بازار مطالعه هستیم و این دستاوردی خوب است.

وی پرداخت به گروه کودک و نوجوان را موضوعی قابل توجه دانست و ابراز کرد: توجه به سوژه‌هایی که در آن آسیب‌ها را به کودک و نوجوان با زبانی ساده و گویا توضیح و به آنان شیوه برخورد درست با آن را نشان دهد از اهمیت بسیاری برخوردار است، هرچند در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد که دست نویسنده را می‌بندد، اما باید توجه داشت که برای آگاه سازی حتما باید به تحقیق و بررسی پرداخت و مسیر آگاه سازی و اطلاع رسانی را جدی در پیش گرفت، این مهم چه برای فرزندان و چه برای خانواده‌ها بسیار مهم و ارزنده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

فتاحی به خلاقیت‌های خود کودکان در عرصه ادبیات پرداخت و ابراز کرد: امروز شاهد خلاقیت خود کودکان در عرصه ادبیات هستیم و این امر بسیار ارزشمند است. مطالب و محتوا‌هایی که توسط برخی نوجوانان تولید شده و گا‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود و یا در مراکز فرهنگی عرضه می‌شود بیان می‌کند که می‌توان از خود نوجوانان برای ارتقاء سطح ادبیات کودک و نوجوان استقاده و این استعداد‌ها را به درستی هدایت نمود و آینده‌ای درخشان را در عرصه ادبیات رقم زد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

چگونه افراد را به خواندن کتاب تشویق کنیم؟

یک نویسنده کتاب گفت: تمرکز به عنوان یکی از عناصر اصلی مطالعه شناخته می‌شود، افرادی که مطالعه زیادی ندارند نمی‌توانند مدت زیادی را به تمرکز برای مطالعه بپردازند لذا این افراد برای رسیدن به سطح بالای مطالعه ابتدا باید با نحوه مطالعه کردن آشنا شوند.

بهزاد دانشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون عوامل تاثیرگذار بر افزایش سرانه مطالعه گفت: اگر امروز شاهد کمبود سرانه مطالعه هستیم دلیل آن را باید در عدم تجربه شیرین مطالعه در مخاطبان جستجو کنیم.

وی به عدم توجه مخاطبان به مطالعه و علاقه زیاد به فضای مجازی اشاره و ابراز کرد: متاسفانه این روز‌ها شاهد این هستیم که کار‌ها و اتفاقاتی مهم‌تر از مطالعه برای برخی از افراد جود دارد، کارهایی مانند مهمانی رفتن و یا حضور پر رنگ در فضای مجازی همه این عوامل بیانگر چالش‌هایی هستند که در فرهنگ مطالعه در جامعه وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

این نویسنده کتاب قرنطینه حاصل از بیماری کرونا را فضایی مناسب برای مطالعه دانست و افزود: این روزها که شاید خیلی از افراد برای جلوگیری از شیوع کرونا در خانه مانده و بیرون نمی‌روند شاید فضای لازم برای مطالعه را برای خود فراهم کرده باشند، هرچند برخی به جای مطالعه کتاب به فضای مجازی پناه برده‌اند و برخی دیگر پای تلویزیون‌ نشسته‌اند، اما کسانی که علاقمند به مطالعه بودند این فرصت را غنیمت شمرده و به خواندن کتاب پرداختند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

توجه به شاخص‌های ادبیات کودک و نوجوان نیازمند بررسی‌های موشکافانه است

 یک نویسنده کتاب گفت: توجه به شاخص‌های ادبیات کودک و نوجوان نیازمند بررسی‌های موشکافانه است که همراهی با دغدغه‌ها‌ی روز جامعه کودکان و نوجوانان را طلب می‌کند، در عین حال همراهی با تکنولوژی مولفه‌ای مهم و اساسی بوده و از سوی دیگر کتاب‌های موجود در این حوزه از نگاه روانشناسی نیز باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

اعظم سبحانیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون فعالیت‌های شکل گرفته در عرصه ادبیات کودک و نوجوان گفت: فعالیت‌های بسیاری در عرصه ادبیات کودک و نوجوان طی سال‌های اخیر شکل گرفته است که از مهمترین آن‌ها تاسیس موسسه پژوهشی محور با عنوان «مرکز مطالعات ادبیات کودک» زیر نظر دانشگاه شیراز به همت مرتضی خسرو نژاد در سال ۸۴ بود که از طریق این موسسه شاگردان زیادی تربیت و وارد عرصه تحصیلی شدند.

وی به فعالیت‌های این مرکز فرهنگی آموزشی اشاره و بیان کرد: «مرکز مطالعات ادبیات کودک» با برگزاری هم اندیشی‌ها و جشنوار‌ه‌ها برای نویسندگان تلاش دارد تا شاخص‌های ادبیات کودک را توسعه دهد و با ادامه تحقیقات و بررسی‌های خود در حوزه ادبیات کودک به رشد تعالی فرهنگ جامعه و نسل آینده بپردازد. من به عنوان یک نویسنده این حرکت را رویدادی ارزشمند در جهت اعتلای ادبیات کودک و نوجوان می‌دانم و آینده درخشانی را پیش روی این حوزه از ادبیات کشور می‌بینم.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

 سبحانیان به شگل گیری و ضرورت همراهی نویسندگان کودک در قالب انجمن‌های تخصصی پرداخت و ابراز کرد: شکل‌گیری انجمن‌های خودجوش برای ایجاد ساختار‌های تاثیر‌گذار و کاربردی در ادبیات کودک و نوجوان نقشی موثر و مهم دارد هم اکنون انجمن «انگشت جادویی» توانسته به همت و تلاش خود نویسندگان شیرازی که در حوزه کتاب کودک فعالیت می‌کنند را گرد خود جمع کند و با کمک گرفتن از موسسه پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز فعالیت‌های ارزشمندی را شکل دهد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اینجا اینجا اینجا دین و اندیشه ادبیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ادبیات کودک و نوجوان خبرگزاری میزان عرصه ادبیات بیشتر بخوانید گفت وگو نویسنده کتاب بیماری کرونا برای مطالعه یک نویسنده فضای مجازی کلیک کنید خانه امن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۷۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی- مریم قربان زاده نویسنده شناخته شده‌ای در کشور ما است که عموماً او را با کتاب «خاتون» و «قوماندان» که توجه و تقریظ رهبر انقلاب را به دنبال داشت، می‌شناسند، اما این نویسنده صاحب سبک کتاب‌های متعدد و قابل توجهی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تمرکز ویژه بر روی نقش بانوان دارد که نه تنها هم قد و قواره خاتون و قوماندان هستند، بلکه حتی می‌توان این کتاب‌ها و ویژه حوض شربت این نویسنده را یک سر و گردن بلندتر هم دانست. با این بانوی نویسنده گپ و گفتی درباره ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این ادبیات داشتیم که با هم در ادامه می‌خوانیم:

خانم قربان زاده! از نظر شما اهمیت پرداختن به شخصیت مادران و همسران شهدا یا جانبازان چیست؟ این پرداخت چه کمکی می‌تواند به وضعیت امروز ما در حوزه زنان بکند؟

ما در جامعه و به خصوص در مورد نوجوان‌ها نیاز به الگو داریم. از این منظر خواندن از موفقیت‌ها و توفیقات افراد حتماً اثرگذار خواهد بود و به تغییر دیدگاه خیلی از خانم‌هایی که مشکلات و مسائل زندگی‌ شان تقریباً شبیه آنها است، کمک می‌کند. کلاً قصه گویی ما ایرانی‌ها سر همین ماجرا است. از کودکی دنبال این مسئله بودیم که ببینیم آن شخص چطور مشکلش را حل کرد و در آن افسانه چه اتفاقی افتاد و برای آن اسطوره چه مسئله‌ای پیش‌آمد و بعد بعد به خودمان بگوییم پس تو هم می‌توانی همان راه را بروی و موفق شوی.

الگویی برای زنان امروز

 زن امروز جامعه ما یک مقدار سردرگم شده است. نمی‌داند که دقیقاً از خودش چه می‌خواهد. دلش می‌خواهد یک مادر خیلی خوب و کامل باشد، دلش می‌خواهد تحصیل کرده در مدارج عالی باشد، دلش می‌خواهد یک مانکن باشد ... نمی‌داند چه می‌خواهد و به همین دلیل هر دری را می‌زند تا ببیند کدام یک از این جنبه‌ها می‌تواند او را به آرامش برساند. دیدن الگوها و شنیدن زندگی آن‌ها از این جهت که این راه را نشان می‌دهد و الگویی می‌شود تا به راه دیگری هم فکر کرد و طور دیگری هم نگاه کرد، اهمیت دارد.

کیفیت کتاب‌های منتشر شده در این زمینه چگونه است؟

 آن چنان نیست که انتظار می‌رود و لایق این حوزه است. علی رغم تنوعی که به لحاظ موضوعات و افراد و سوژه‌ها و زندگی‌هایی که بازتاب داده می‌شود، کتاب‌ها خیلی متنوع نیستند؛ یعنی انگار روی یک سیر خط زمانی پیش می‌روند. هرچند همه آنها یک جاهایی باهم دیگر فرق می‌کنند اما در نهایت یک زندگی شبیه زندگی یکی دیگر شد. گرچه سبک زندگی آدمهایی که در این مسیر هستند تا حدودی شبیه هم هست، اما این شباهت یک وقت‌هایی باعث شده که خواننده را نتواند قانع برای خواندن کتاب جدید کند. تعجیلی هم که ناشرها دارند برای کتاب‌های این سبکی که به فلان مراسم و به فلان تاریخ برسد و در کنارش عدم همکاری خانواده‌ها باعث می‌شود نویسنده فراغ بال نداشته باشد و نتواند ان چنان که دلش می‌خواهد بنویسد همین منجر می‌شود به کتاب‌سازی.

حجم کار زیاد است و همه دلشان می‌خواهد در این حوزه باشند و برای خودشان کلی تکلیف و وظیفه تعیین کرده‌اند، اما به لحاظ کیفیت آنچه که باید باشد نیست. ضعف ادبی و قدرت مانور ادبیات، به لحاظ تاریخی و نگاه جدید و خلاقی که نویسنده باید داشته باشد بر فقر آثار می افزاید و همین‌ها دست به دست هم می‌دهد که این کارهای ضعیف بر کارهای قوی غلبه کند و کارهای قوی چوب کارهای ضعیف را بخورد.

ضربه به ادبیات پایداری و کتاب‌هایی که طعم و نمک ندارند

این کتاب سازی‌ها چه آسیبی می‌زنند و در مقابل چه کار باید کرد؟

 دلم می‌خواهد به نهادها و ارگان‌های مسئول بگوییم که کاری نکنند! حداقل در حوزه‌ی ادبیات و بحث‌های رسانه‌ای کاری نکنند. ما بیشترین ضربه را از همین نهاد‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌هایی خوردیم که دلشان می‌خواست بیلان کاری پر کنند و زودتر طرحها را به تولید برسانند و کتاب‌ها را منتشر کنند و لیست بدهند و جدول پر کنند. علی الخصوص بسیاری از اینها نگاه ادبی به کتاب‌ها ندارند؛ نگاه اعتقادی دارند و آن احساس تکلیف_ که حتماً محترم و مقدس است_ باعث ورود آنها شده اما بیشتر آسیب می‌زنند. چقدر از ادبای کشور و اهل پژوهش و ادبیات، در مصادر تولید کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هستند؟ چقدر رسته‌های نظامی یا دولتی در مناصب تولید این آثارند؟ در این شکل دیگر آن شانیتی که کار ادبی باید داشته باشد و در ادبیات پایداری خودش را نشان بدهد، ندارد. چون آن ارگان و نهاد و موسسه دنبال این هستند که زودتر کتابش دربیاید و بعد بتواند آن را بگذارد روی میز و جلو بقیه‌ی نهاد‌ها و ارگان‌ها بگوید مثلاً من این کتاب را چاپ کردم و این سوژه ما بوده و مسائل این چنینی...

این کارها به ادبیات پایداری آسیب زده است. بسیاری از این کتابها خشک و بی‌روح هستند و طعم و نمک ندارند.

نظرتان درباره جایزه‌ها چیست؟

جایزه‌ها با هدف رشد و شناسایی و تشویق نویسنده‌هاست اما عملاً جایزه‌ها برای کتاب‌های سفارشی خود نهادهای سفارش دهنده است. وقتی خودشان کتاب می‌نویسند، خودشان تقدیر و خودشان چاپ می‌کنند باید خودشان هم کتاب را بخوانند!

این قسمت ماجرا آزار دهنده است و کار برای نویسنده‌هایی که بخواهند مستقل کار کنند و زیر بلیت کسی نباشند، سخت است و نامشان در لیست کاندیداهای جوایز قرار نمی‌گیرد.

اعتبار جوایز به آثاری است که بر می‌گزینند. انتخاب آثار ضعیف به صرف این که سفارش دهنده یا ناشر یا داوران دستی در تولید آن داشته‌اند، ضربه زدن به اعتبار جوایز ادبی است و نویسندگان اصیل ترجیح می‌دهند اصلاً در چنین جوایزی شرکت نکنند.

یعنی شما معتقد هستید برای تولید آثار بهتر و بیشتر در حوزه دفاع مقدس به حمایت نهادها و ارگان‌ها هیچ نیازی نیست؟

این حمایت‌ها و احساس تکلیف‌های نادرست باعث شده ما با لشکری از آدم‌ها مواجه باشیم که توهم نویسندگی دارند. فضا آن قدر بی‌در و پیکر شده که همه دل شان برای شهدا می‌سوزد و احساس می‌کنند باید قلم دست بگیرد و بنویسد. اما این افراد ادبیات را نمی‌شناسند و با شرکت در چند کلاس و دوره فکر می‌کنند نویسنده شده‌اند. نویسنده‌ای که رمان نخوانده و ادبیات و سبک‌ها و اصلاً جریانات ادبی را نمی‌شناسد، چطور می‌تواند نویسندگی کند؟ به صرف اینکه قلم خوبی دارد؟

قلم‌هایی که نیاز به رشد دارند

این قلم قابل احترام است اما همان قلم نیاز به رشد و پرورش دارد. با چهار تا کارگاه و کلاس نویسندگی که آدم نویسنده نمی‌شود. اما این اتفاق دارد می‌افتد و کرور کرور از این مدل آدم‌ها می‌آیند و کتاب می‌نویسند. هر چند با همان کتاب اول _متاسفانه بگوییم یا خوشبختانه _خلع سلاح می‌شوند و دیگر اقبالی به سمتشان پیدا نمی‌شود. این درد هم دامن‌گیر افراد است و هم دامنگیر ادبیات. یک بار یکی از ناشران از من خواست تا بر کار نویسندگانشان نظارت کنم. یکی از شروط من برای این کار این بود که این نویسنده‌ها صد رمان برتر دنیا را خوانده باشند و لیست رمان‌های خوانده شده‌شان را به من بدهند. اما آن ناشر خندید و گفت شما خیلی توقعتان بالا است!

طبیعی است وقتی اینطور به ادبیات نگاه می‌کنند نباید منتظر کتاب‌های مانا و تأثیر گذار باشیم.

مساله مهم دیگر اینکه با وجود کتاب‌های ضعیف و سطحی، ما کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم نداریم، چرا از این کتاب‌ها به اندازه کافی اقتباس نشده است و ما فیلم خوب دفاع مقدسی هم کم داریم؟

این را باید از کارگردان‌ها و سینماگران و تهیه کننده‌ها بپرسید. سرمایه گذاری در این گونه موضوعات توجیه پذیر است و می‌توانند سرمایه‌شان را برگردانند. مردم ادبیات پایداری را دوست دارند و از فیلم‌هایی که ساخته‌ می‌شود استقبال می‌کنند.

چه طور می‌توان یک زنجیره کامل از کتاب تا اثر هنری مثل تئاتر، فیلم، مستند، انمیشن و در کشور ایجاد کرد؟

سینمای ما هنوز نفهمیده که اصالت با متن و با کتاب است. همان طور که بازیگر نمی‌داند اصالت با کارگردان است و کارگردان از او مهم‌تر است. کتاب‌های خوب دفاع مقدس کارهای آماده‌ای هستند. علی الخصوص کارهایی که مربوط باشد به زندگی همسران شهداست، صحنه‌های نظامی و هزینه بردار هم ندارد که خرجش بالا باشد. سوژه این کتاب‌ها هم مورد نیاز جامعه است. اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب سراغ این سوژه‌ها نرفتند واقعاً برای من هم جای سؤال دارد. یک بخش‌اش شاید بحث همین رسانه‌ها و مطبوعات و تلویزیون است که این نیاز را منتقل و این بستر را فراهم نکرده‌اند تا گفت‌وگویی بین نویسنده و فیلمنامه‌نویس یا تهیه‌کننده اتفاق بیافتد و نویسنده بتواند تهیه‌کننده و کارگردان را مجاب کند که آنچه نوشته است ارزش فیلم ساختن را دارد. گفت‌وگویی بین این دو گروه برقرار نمی‌شود.

به هر حال برای بسیاری از کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها اقتصاد خیلی مهم هست و بالاخره بحث اقتصاد سینما چیزی نیست که آدم بتواند از آن بگذرد یا حتی بخواهد زیر سوالش ببرد اما بعضی از کارها و کتاب‌های دفاع مقدس آن قدر خوب هستند که اگر ساخته شوند بازخورد خوبی خواهد داشت و مطمئناً تهیه کنندگان می‌توانند به بازگشت سرمایه خودشان مطمئن باشند. چه بسا که بیش از بازگشت سرمایه هم برایشان داشته باشد؛ چیزی که تا الان تجربه نشان داده فیلم‌های خانوادگی طیب و طاهر با دیالوگ‌های خلاقانه و با صحنه پردازی‌های فکر شده توانسته‌اند مردم را به تماشای خودشان بکشانند و موفق شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همراهی رادیو فرهنگ با نمایشگاه کتاب تهران
  • مبارزترین فرهنگ ادبی بین‌المللی فرهنگ فلسطینی است
  • رسانه‌ها به مساله مطالعه ضریب بدهند
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • ۱۲۰ ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های یکشنبه شانزدهم اردیبهشت قم
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم